Som man spørger får man svar

Hører du også til en af dem der fik lyst til at besvare Rudersdal Bibliotekernes spørgeskema i maj? Måske var du også i tvivl? Ikke mindst efter at det kom frem, at bibliotekerne er ved at kassere ca. 25% af bogbestanden (køb f.eks. nye kunstbøger, nye nodesamlinger og klassiske litterære værker for en ti’er i bogkasserne ved indgangen!) var borgerinddragelsen ventet med spænding. Spørgeskemaet var en fantastisk oplevelse: Hør blot nogle af de mere geniale spørgsmål: Spørgsmål  13: Skal biblioteket yde professionel service?” – Ok, prøv at formulere det modsat: “Skal biblioteket yde en amatøragtig service?” Øh, hvad pokker forventer man der bliver svaret på sådan et spørgsmål?
Spørgsmål 14 beder man borgeren om at tage stilling til følgende udsagn: “Biblioteket skal have færre bøger fremme og dermed mere plads til præsentation af bøger, musik m.m.” Igen: Hvordan kan man stille den slags spørgsmål, der trygler om at borgeren svarer “Meget enig”? Videre: “Vores biblioteker skal være forskellige i hvert lokalområde (f.eks. et mediebibliotek, et uddannelsesbibliotek eller lignende)“. Jamen godnat: Sådan spiller man da ikke spørgsmål, da det er indlysende at biblioteket allerede har taget forskud på den specialisering, der foreslås!

LokalListen lader vi det slutte med disse eksempler, og konstaterer at vi glæder os til at se resultatet, og vi vil gerne indgå et par kvalificerede væddeml om hvad resultatet bliver.

Skriv et svar til indlægget.