
Den nye tildelingsmodel til skolerne er for tiden udsat for voldsom kritik. Men er deres slet ikke noget godt ved modellen?
I den gamle model, hvor stort set alle midler til skolerne blev fordelt efter elevtal, havde skolerne meget forskellige betingelser.
‘Residualen’ er et udtryk for, hvor meget skolen har tilbage, når faste udgifter til ledelse, administration og en lærer pr klasse er dækket ind.
Situationen med den gamle tildelingsmodel gav følgende residualer (1.000 kr pr elev):
Birkerød skole 3,5
Holte skole 2,8
Ravnholm skole 0,5
Rude Skov skole 0,1
Skovly -5,6
Søholm 3,4
Trørød 4,0
Vedbæk -1,8
– Altså stor forskel på skolernes økonomiske råderum.
Med den nye tildelingsmodel samt de 11 mio, der kom med budgettet for 2025 ser residualen sådan her ud:
Birkerød skole 3,8
Holte skole 3,7
Ravnholm skole 3,3
Rude Skov skole 3,4
Skovly 2,9
Søholm 3,7
Trørød 3,7
Vedbæk 3,4
– Noget mere lige vilkår. Med budgettet for 2026 er der givet yderligere 7,3 mio til skoleområdet – det svarer til ca 1.300 kr pr elev.
Klassesammenlægninger?
Modellens store udfordring er antallet af klasser.I elevtalsprognosen kan man følge den enkelte årgang fra det ene skoleår til det næste. Ifølge denne er der på alle skoler årgange, der rent regneteknisk bliver et spor mindre året efter. Over en fire-årig periode sker dette 26 gange. De fleste er ved overgangen fra 6. til 7. klasse.
Men selvom det er relativt få mulige klassesammenlægninger, fjerner det ikke forældrenes bekymring.
Det kommende eftersyn af tildelingsmodellen i slutningen af året, vil derfor netop have fokus på, hvordan denne bekymring kan minimeres.
Anne Christiansen
Lokallisten

